Search
  • Jaana Laine

Henkilöbrändi - huippua vai huiputusta?

Olet varmasti kuullut termin henkilöbrändi. Jokaisella yrittäjällä pitäisi olla henkilöbrändi. Ilman henkilöbrändiä ei saa asiakkaita. Henkilöbrändi loistaa somessa. Hyvä henkilöbrändi on esillä, tuottaa jatkuvasti kiinnostavaa sisältöä ja erottuu joukosta.



Kuva:Unsplash


Ehkä ajattelet jo, että henkilöbrändi on siistein juttu ikinä. Tai sitten olet ahdistunut ajatuksesta, että sinulla pitäisi olla somessa persoona kuin Coca Cola-pullolla, ei ikinä! Kummin päin tahansa, et ole ajatuksesi yksin. Henkilöbrändi-sana herättää tunteita ja mielipiteitä, mutta mihin niistä pitäisi oikein uskoa?


Ensinnäkin sinulla on jo olemassa henkilöbrändi. Et ehkä ole luonut sitä tietoisesti, mutta annat ympärillesi mielikuvia itsestäsi jatkuvasti: asiakkaillesi, kollegoillesi, naapurustollesi tai puolisollesi. Ja tiedätkö mitä? henkilöbrändin pitää olla jotain, mitä et ole luonut!

Jos ajattelet henkilöbrändin olevan sitä, että istut joka maanantai pikkutunneille asti pohtimassa, mistä ammentaisit tulevan viikon syvällisen hauskat somepäivityksen tai sen yhden pysäyttävän Instagram-kuvan, olet todennäköisesti lähempänä loppuun palamista kuin loistobisnestä.


Mieti hetki tätä:


Olet joka tapauksessa vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa. Jos pidät kivijalkakauppaa, kiinnität liikkeesi ikkunaan nimesi ja tuotteesi, pystytät kadulle ständin. Olet esillä. Asiakkaat löytävät luoksesi. Juttelet asiakkaillesi. Et muutenkaan puhu kaikesta kaikkien kanssa, joten teet valintoja puheenaiheissa, koetat löytää aiheita, joista asiakkaillesi tulisi mahdollisimman hyvä mieli. Koetat löytää asiakkaillesi parhaan mahdollisen tuotteen ja palvelukokemuksen.


Juuri tätä samaa tekee myös henkilöbrändi – sillä erolla, että näyteikkunasi on verkossa.


Mikä tahansa yritystoiminnan osa-alue vaatii suunnittelua. Markkinoinnilla pyritään löytämään tuotteelle tai palvelulle sopivat asiakkaat ja viestimään heille heihin vetoavalla tavalla. Niin tehdään silloinkin, kun omaa henkilöbrändiä halutaan hyödyntää markkinoinnissa. Se ei silti tarkoita samaa kuin yhden ihmisen show.


Henkilöbrändi ei ole käsikirjoitettu rooli, jota vedät vuodesta toiseen, kunnes uuvut.,Sinun ei pidä esittää mitään muuta kuin mitä oikeasti olet, ei edes sitä kiillotettua versiota itsestäsi. Riippumatta siitä, mitä kaikkea tiedämme somen vääristävän, (ja etenkin siksi) netissä on tilausta myös rehellisyydelle ja aitoudelle. Mieti vaikkapa filtteröimättömien Instagram-kuvien saamaa suosiota!


Hyviä kysymyksiä omaa henkilöbrändiään pohtiville:

  • Millaisista aiheista puhun päivittäin ihmisten kanssa?

  • Mikä sai minut hyvälle tuulelle tänään?

  • Mistä aiheesta voisit puhua tuntikausia?

  • Millaiset adjektiivit, värit, esineet tai muut asiat muistuttavat läheisiäsi juuri sinusta?

  • Millä tavoin ilmaiset itseäsi mieluiten – sanoin, tekstein, valokuvin?


On myös mahdollista haluta julkaista ainoastaan omaan ammattiin liittyviä julkaisuja. Tällöin ei puhuta enää henkilöbrändistä vaan asiantuntijabrändistä. Henkilöbrändiin liittyvät aina työelämää henkilökohtaisemmat asiat. Henkilöbrändistä voi kuitenkin olla helppo aloittaa, koska ammatillisesti pätevän sisällön tuottamiseen liittyy aina enemmän paineita.


Käytännöllisimmillään henkilöbrändin hyödyntäminen on sitä, että laadit pidemmän tähtäimen suunnitelman asioille, joista pidät..Voit päättää esimerkiksi, että postaat yhtenä päivänä viikossa ruokakuvan, toisena motivaatioviestin ja kolmantena yrityksesi toimintaan liittyvän julkaisun. Sinulla on tilaa olla spontaani ja ajassa kiinni. Suunnitellessasi postausteemoja etukäteen vapautat aikaa siihen, mihin sitä eniten tarvitset – eikä sinun tarvitse tehdä mitään siitä yksin! Olen mielelläni apunasi, jos kaipaat tukea brändiviestintäsi suunnitteluun ja ideointiin. Jos kirjoittaminen itsessään tuntuu sinusta hankalalta, teen sen puolestasi. Muotoilen haluamasi viestit niin, että tavoitat toivomasi asiakkaat ja herätät huomiota. Parhaimmillaan henkilöbrändin hyödyntäminen markkinoinnissa on mielekkäämpää kuin perinteinen markkinointi. Et mainosta, vaan ilmaiset itseäsi – ja teet silti myyntiä.





20 views0 comments

Recent Posts

See All