Search
  • Jaana Laine

7 vinkkiä kotisivuja hankkivalle

Updated: Oct 29, 2020

Kotisivujen toteuttamiseen on nykyisin tarjolla lukuisia eri työkaluja, osa jopa ilmaisia. Mutta mistä oman sivuston luomista suunnittelevan yrittäjän oikeasti kannattaa lähteä liikkeelle ja mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon? Tässä minun vinkkini!

Ensinnäkin, miksi tarvitsisit kotisivut? Kaikkihan on nykyään somessa! Eikö riitä, että päivitän paria sometiliä? Vastaus on: ei riitä. Vaikka somessa tapahtuukin tänä päivänä paljon markkinointia ja verkostoitumista, vanhalla kunnon kotisivulla on edelleen paikkansa. Mieti, miten itse toimit, törmäät sosiaalisessa mediassa mielenkiintoiseen tuotteeseen. Se herättää huomiosi, klikkaat esiin tarkemman kuvauksen – ja googletat lisätietoja. Aivan niin! Haluat tietää enemmän tuotteesta ja sitä valmistavasta yrityksestä, ja kotisivut ovat luotettava paikka tuolle informaatiolle.

Informaatiosta puheen ollen – se on aina parasta luotettavana ja selkeänä nautittuna. Sekavaa sivustoa voi verrata sotkuiseen sekatavarakauppaan: jos et löydä helposti sitä mitä tulit etsimään, turhaudut ja lähdet jatkamaan etsintöjäsi mieluummin jostain muualta. Todennäköisesti ajattelet myös, ettei sotkun keskeltä saa laatutavaraa tai hyvää palvelua. Jos asiakas ei pysty hahmottamaan, mitä kaikkea kauppias on oikeastaan tarjoamassa ja kenelle, hän tuskin palaa kauppaan enää toista kertaa. Ei siis ole merkitystä, notkuvatko hyllyt glamöröösiä luksussaippuaa vai mäntysuopaa muovipulloissa, jos esillepano ei vastaa lainkaan käyttötarkoitusta. Siksi verkkosivustonkin on oltava selkeä ja miellyttävä käyttää.



Päädyitpä kotisivuinesi lopulta millaiseen toteutustapaan tahansa, ei koskaan ole pahitteeksi visioida etukäteen, millaiset sivut haluat. Inspiroidu muiden sivustoista! Kyllä, kilpailijoidesi vakoilu on tässä mielessä aivan sallittua ja jopa suotavaa! Tutustumalla erilaisiin sivustoihin saat tuntumaa siitä, mitä sivustollasi voisi olla (ja vielä paremmin!)


Ensin voit katsella esimerkiksi värejä. Mitkä värit tai värisävyt kuvaavat jollain tavalla yritystäsi tai persoonaasi? Jos tarjoat asiakkaillesi esimerkiksi rentouttavia hengitysharjoituksia, värimaailmaasi ei luultavasti kuulu kirkkaanpunainen, keltainen tai magenta. Valitse kolme mieluisinta. Kotisivuilla ei kannata käyttää enempää värejä, jotta sen ilmeestä saadaan selkeä ja tasapainoinen. Sama pätee myös fontteihin ja muihin visuaalisiin elementteihin.




Niin, ne kuvat! Kuvat ovat olennainen osa sivuston ulkoasua. Käytä tovi myös sen pohtimiseen, millaisia kuvia haluaisit sivustollesi. Myös kuvien on hyvä sopia sivuston muuhun värimaailmaan. Jos et halua käyttää ammattivalokuvaajaa, netissä on olemassa useita kuvapankkeja, joista voi ostaa tai ladata valmiita kuvia.


Älä ota paineita sivustosi toteutuksesta. Vaikka näkisit muilla sivustoilla sähäköitä diaesityksiä, videoidun tubettajatapaamisen tai muuta visuaalista ilotulitusta, se ei tarkoita, että sinunkin sivustollasi on pakko olla sellaisia. Yrityksesi tarpeet ratkaisevat aina. Sivustolle ei kannata rakentaa mitään pelkästään sen tähden, että se on näyttävän näköistä. (Eikä vaikuttavuudesta ja tyylistä silti tarvitse tinkiä!)




Kysy muiden mielipiteitä ja käytä asiantuntija-apua. Omalle työlleen on yleensä armottoman sokea. Ulkopuolinen mielipide helpottaa arvioimaan, mikä näyttää sivustolla hyvältä, mikä toimii käyttäjän kannalta parhaiten tai miten tavoitat asiakkaasi tehokkaammin. Sinä voit keskittyä siihen mihin parhaiten osaat. Jos olet kultaseppä, sinun ei todellakaan tarvitse tietää mitään tietotekniikasta! Tarjoan itse palveluja kotisivujen käyttäjäystävällisyyden arvioinnista olemassa olevien sivujen päivitykseen ja kokonaan uusien sivustojen toteutukseen. Minulta voit aina kysyä, jos tarvitset apua. Jokaiseen tarpeeseen ja budjettiin löytyy varmasti sopiva palvelupaketti!

20 views0 comments